Recent Posts

Saturday, August 6, 2011

Info Zakat Fitrah Tahun 2011

(Rujukan Kosmo! - Sabtu 6 Ogos 2011)




dapat pun info berkaitan zakat fitrah ni.. minggu ni aku cari kat internet semuanya bagi info kurang tepat.. so, aku postkan info terkini untuk semua orang... nampaknyer Selangor masih mengekalkan kadar lama iaitu RM7 begitu juga negeri Kedah, Perak, Pahang dan Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan).

Dua negeri iaitu Sabah dan Sarawak menaikkan kadar zakat fitrah negeri masing-masing pada tahun ini berbanding tahun sebelumnya. Kadar zakat di Sarawak pada kadar RM6.20 berbanding sebelumnya iaitu RM5.20 dengan perbezaan sebanyak RM1. Ia diikuti oleh Sabah yang naik 0.20 sen kepada harga baharu iaitu RM7.
Bagaimanapun, Melaka dan Kelantan masih mengekalkan pada kadar RM6.50 dan RM7 seperti tahun lepas.

Bagi Johor, pada tahun ini mengekalkan dua kadar berasingan berdasarkan jenis beras dan kemampuan pembayar iaitu RM5 dan RM7.50 seperti tahun lalu. Tetapi bagi Terengganu, negeri itu masih mengekalkan tiga kadar zakat fitrah seperti tahun lepas mengikut jenis beras dan kemampuan pembayar iaitu RM5, RM7 dan RM8. Kadar zakat fitrah di Perlis dan Negeri Sembilan kekal dengan kadar RM6 dan RM6.50.

0 comments:

Post a Comment